"Tanda yang nampak pada lidah orang yang 'ujub itu ialah ia selalu mengatakan aku begini-begini, aku begini seperti perkataan Iblis (kepada Allah ketika ia tidak mahu sujud kepada Nabi Adam a.s.),
Surah Al A 'raf, ayat 12"Aku lebih baik daripadanya (Adam) kerana Engkau menjadikan aku daripada api dan Engkau menjadikannya daripada tanah". [QS 7:12]
Imam
Abdullah bin Al Mubarak r.a. telah meriwayatkan di dalam kitab Al Zuhd
dengan sanad beliau daripada seorang lelaki (iaitu Khalid bin Maadan)
yang pernah berkata kepada Muaz:
"Wahai Muaz! Ceritakanlah kepadaku sebuah hadis yang pernah engkau dengar daripada Rasulullah s.a.w.".
Berkata rawi hadis tersebut (Khalid bin Maadan) lalu Muaz menangis
sehingga aku sangka ia tidak dapat berhenti tetapi akhimya Muaz berhenti
daripada tangisannya kemudian lalu Muaz berkata:
"Aku mendengar Rasulullah s.a.w. pernah bersabda kepadaku:
Wahai Muaz! Sebenarnya aku mahu menceritakan kepada kamu sebuah hadis
jikalau engkau mampu memeliharanya pasti ia akan memberi manfaat akan
dikau di sisi Allah tetapi jika engkau mensia-siakannya dan tidak
memeliharanya maka akan terputuslah hujjahmu di hadapan Tuhan pada hari
Kiamat nanti".
"Wahai Muaz! Sesungguhnya Allah S.W.T. telah menjadikan tujuh orang
malaikat sebelum ia menciptakan langit dan bumi kemudian lalu
ditentukannya pada setiap langit seorang malaikat daripada mereka untuk
menjaga pintu langit tersebut".
Langit Pertama
Lalu naiklah malaikat Hafazhah membawa amalan seseorang hamba yang dilakukannya mulai dari pagi sampai ke petang. Amalan tersebut mempunyai nur bagaikan cahaya matahari, sehingga apabila malaikat Hafazhah yang membawa amalan hamba itu sampai ke langit yang pertama. Mereka menganggap bahawaamalan itu baik dan sangat banyak lalu berkata malaikat penjaga langit pertama itu bagi malaikat Hafazhah:
"Pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannya. Akulah malaikat penjaga ghibah (mengumpat).
Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang
mengumpat orang lain itu dapat melalui aku untuk terus naik ke atas".
Langit Ke 2
Kemudian datang pula malaikat Hafazhah membawa amalan seseorang hamba. Mereka menganggap bahawa amalan itu sangat baik dan sangat banyak (Malaikat itu berjaya melintasi langit yang pertama kerana orang yang mengerjakan amalan tersebut tidak terlibat dengan dosa mengumpat orang) sehingga mereka sampai ke langit yang kedua lalu berkata malaikat penjaga langit yang kedua itu:
"Berhenti
kamu di sini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang
mengerjakannya kerana ia menghendaki dengan amalannya akan mendapat keuntungan dunia.
Allah telah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang seperti
ini melintasi aku untuk terus naik ke atas. Selain daripada itu ia juga
suka membesarkan diri di dalam majlis perjumpaan. Akulah malaikat penjaga kebesaran".
Langit Ke 3
Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba yang penuh dengan sinaran dan cahaya daripada pahala sedekah, sembahyang, puasa.
Para malaikat Hafazhah merasa hairan melihat keindahan amalan tersebut
lalu mereka membawa amalan itu (melintasi langit yang pertama dan kedua)
sehingga sampai ke pintu langit yang ketiga maka berkata malaikat
penjaga langit ketiga itu:
"Berhenti kamu di sini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannya. Akulah malaikat takbur. Allah menyuruhku supaya tidak membiarkan amalan orang yang takbur dapat melintasiku. Orang itu sangat suka membesarkan diri di dalam majlis orang ramai".
Langit Ke 4
Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba. Amal itu bersinar-sinar seperti bersinarnya bintang yang berkelip-kelip. Baginya suara tasbih, sembahyang, puasa, haji dan umrah.
Para malaikat Hafazhah berjaya membawa amalan itu sehingga sampai ke
pintu langit yang keempat maka berkata malaikat penjaga langit keempat
itu:
"Berhenti
kamu di sini dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang
mengerjakannya, belakang dan juga perutnya. Akulah malaikat ujub. Allah menyuruhku supaya tidak membiarkan amalan orang yang ujub dapat melintasiku. Ia beramal adalah dengan dorongan perasaan ujub terhadap dirinya".
Nota:
'Ujub, takbur dan merasa bangga dengan diri sendiri adalah satu penyakit hati yang sangat susah diubati. 'Ujub itu ialah memandang kepada diri sendiri dengan pandangan kemuliaan dan kebesaran serta memandang
orang lain dengan pandangan penghinaan. Tanda yang nampak pada lidah
orang yang 'ujub itu ialah ia selalu mengatakan aku begini-begini, aku
begini seperti perkataan Iblis (kepada Allah ketika ia tidak mahu sujud
kepada Nabi Adam a.s.),
"Aku lebih baik daripadanya (Adam) kerana Engkau menjadikan aku daripada api dan Engkau menjadikannya daripada tanah". (Surah Al A 'raf, ayat 12)
Langit Ke 5
Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amal seseorang hamba sehingga mereka berjaya sampai ke pintu langit yang kelima seolah-olah amalan itu pengantin yang dihantar (disambut) ke rumah suaminya (maksudnya amalannya itu berseri-seri) lalu berkata malaikat penjaga langit yang kelima:
"Berhenti
kamu dan pukulkan dengan amal ini akan muka orang yang mengerjakannya
dan campakkanlah di atas tengkoknya. Akulah malaikat hasad ia sangat hasad kepada orang yang
belajar ilmu dan beramal seperti amalannya. Ia hasad akan orang lain
yang melakukan sebarang kelebihan di dalam ibadat ia juga mencela
mereka. Allah menyuruhku supaya aku tidak membiarkan amalan orang yang
hasad ini melintasi aku".
Langit Ke 6
Kemudian naik pula malaikat Hafazhah membawa amalan seseorang hamba. Baginya cahaya seperti bulan purnama daripada sembahyang, zakat, umrah, jihad dan puasa. Malaikat Hafazhah berjaya membawa amalannya sehingga sampai ke langit yang keenam lalu berkata malaikat penjaga langit tersebut:
"Berhentilah kamu dan pukulkan amalan ini akan muka orang yang mengerjakannya kerana ia tidak belas kasihan kepada hamba-hamba Allah yang
terkena bala dan kesusahan bahkan ia merasa gembira dengan demikian.
Akulah malaikat rahmat. Allah menyuruhku supaya tidak membiarkan amalan
orang yang seperti ini dapat melintasi aku".
Langit Ke 7
Kemudian naiklah pula malaikat Hafazhah membawa amalan seseorang hamba. Amalan itu ialahsembahyang,puasa, nafkah, jihad dan warak. Baginya bunyi (maksudnya bunyi zikir) seperti bunyi lebah dan baginya cahaya seperti cahaya matahari dan naiklah bersama dengan amalan itu tiga ribu orang malaikat.
Mereka telah berjaya membawanya sehingga sampai ke pintu langit yang
ketujuh maka berkata malaikat penjaga pintu langit tersebut:
"Berhentilah kamu dan pukulkan dengan amalan ini akan muka orang yang
mengerjakannya bahkan pukulkan pula akan seluruh anggota badannya dan
tutupkan ke atas hatinya. Akulah malaikat zikir (zikir di sini
bermakna: mencari sebutan, iaitu seorang yang beramal dengan tujuan supaya disebut-sebut oleh orang lain).
Aku akan menghalang amalan orang yang riak dari sampai kepada Tuhanku. la beramal bukan kerana mencari keredhaan Allah tetapi hanya bertujuan supaya mendapat tempat yang tinggi di hati para fukaha dan supaya disebut di kalangan para ulama dan supaya masyhur namanya di merata tempat. Allah menyuruhku supaya tidak membiarkan amalan orang yang riak itu melintasi aku, kerana setiap amalan yang tidak ikhlas adalah riak dan Allah tidak akan menerima amalan orang yang riak".
Aku akan menghalang amalan orang yang riak dari sampai kepada Tuhanku. la beramal bukan kerana mencari keredhaan Allah tetapi hanya bertujuan supaya mendapat tempat yang tinggi di hati para fukaha dan supaya disebut di kalangan para ulama dan supaya masyhur namanya di merata tempat. Allah menyuruhku supaya tidak membiarkan amalan orang yang riak itu melintasi aku, kerana setiap amalan yang tidak ikhlas adalah riak dan Allah tidak akan menerima amalan orang yang riak".
Di Hadapan Allah
Kemudian naik pula malaikat Hafazhah dengan amalan seseorang hamba. Amalan itu berupa sembahyang, zakat, puasa, haji, umrah, akhlak mulia, banyak berdiam (daripada perkara yang tidak berguna) dan banyak berzikir. Amalan hamba ini diusung oleh para malaikat penjaga tujuh petala langit sehingga mereka melintasi segala halangan dan sampai kepada Allah.
Para
malaikat itu berhenti di hadapan Allah dan bersaksi dengan keikhlasan
dan kebaikan amalan tersebut lalu Allah berfirman kepada para
malaikatnya:
"Kamu adalah yang bertugas menjaga amalan hambaKu ini dan sebenarnya Aku
lebih mengetahui dengan segala isi hatinya. la sebenarnya tidak
menghendaki akan Aku dengan amalannya tersebut. la hanya menghendaki
sesuatu yang lain daripadaKu oleh kerana itu maka Aku turunkan ke
atasnya akan laknat Ku".
Lalu para malaikat tadi berkata:
"Ke atasnya laknat Mu dan juga laknat kami". Lalu melaknat akan dia oleh tujuh petala langit dan seisinya.
Mendengar sabda Rasulullah s.a.w. ini lalu Muaz menangis seraya berkata:
"Engkau adalah Rasulullah s.a.w. sedangkan aku adalah Muaz (hamba Allah
yang bukan Rasul). Maka bagaimana aku dapat selamat dan sejahtera".
Lalu Rasulullah s.a.w. menjawab:
"Hendaklah engkau ikuti aku walaupun hanya dengan sedikit amalan. Wahai Muaz jaga lidahmu
baik-baik daripada mencela saudaramu yang membaca Al Quran (golongan
Ulama) dan pertanggungkanlah segala dosamu ke atasmu dan jangan engkau
mempertanggungkan dosamu ke atas mereka dan jangan engkau menganggap dirimu bersih dan jangan pula engkau mencela orang lain dan jangan engkau memuji dirimu di hadapan mereka.
Dan jangan engkau campurkan urusan dunia di dalam urusan akhirat. Dan jangan engkau menyombong diri di dalam majlis nanti orang ramai akan takut kepadamu kerana kejahatanmu dan jangan engkau berbisik kepada seseorang sedangkan seorang lagi ada di sisimu danjangan engkau membesarkan dirimu maka akan terputus daripadamu segala kebaikan di dunia dan di akhirat. Dan jangan engkau carikkan (pecah belah) akan manusia maka mencarik akan dikau oleh anjing-anjing api neraka pada hari kiamat nanti".
Dan jangan engkau campurkan urusan dunia di dalam urusan akhirat. Dan jangan engkau menyombong diri di dalam majlis nanti orang ramai akan takut kepadamu kerana kejahatanmu dan jangan engkau berbisik kepada seseorang sedangkan seorang lagi ada di sisimu danjangan engkau membesarkan dirimu maka akan terputus daripadamu segala kebaikan di dunia dan di akhirat. Dan jangan engkau carikkan (pecah belah) akan manusia maka mencarik akan dikau oleh anjing-anjing api neraka pada hari kiamat nanti".
Muaz bertanya: "Ya
Rasulullah siapakah orang yang mampu melaksanakan segala perkara yang
engkau sebutkan tadi? Dan siapakah yang akan selamat daripada seksaan
itu?"
Nabi s.a.w. menjawab: "Itu sebenarnya mudah bagi orang yang dimudahkan oleh Allah".
Kemudian lalu Khalid bin Maadan berkata: "Maka aku tidak pernah melihat seseorang yang
banyak membaca Al Quranul Karim lebih daripada Muaz kerana beliau faham terhadap hadis yang besar ini".
Hadis ini riwayat lbnul Mubarak di dalam Kitab Al Zuhd dan riwayat lbnul
Jauzi di dalam kitab Al Maudhu'at (Lihat Takhrij Al Iraqi, Ihya
Ulumiddin 3/295).
Dipetik dari kitab Bidayatul Hidayah (Permulaan Jalan Hidayah) Imam Al Ghazali, muka surat 144.
loading...
0 comments:
Post a Comment